Canadian Composer Emily Hall / Compositeur canadienne Emily Hall

                                                    Email / Courriel: Emily Hall

About Emily / À propos d’Emily

Canadian Composer Emily Hall (born in New Brunswick) started piano lessons at the age of six.  Moving to southern Ontario, she studied through the Royal Conservatory of Music, followed by undergraduate studies in piano performance and composition back on the east coast at Mount Allison University (Sackville, N.B.), where, in 1999, she directed 24 musicians performing her chamber and vocal music. Subsequently, she obtained a Master’s degree in composition from McGill University, studying with Jean Lesage and Denys Bouliane, and she continues to live in Montreal.

 

“Organic and introspective,” “translucent,” “an intelligent timbral exploration,” “a pristine outer layer of sound that covers an underlying depth of thought,” “a rich aural imagination, shimmering and subtle orchestration, delicacy of gesture, a compelling dramatic shape,” “passionate in an understated way” and “music that offers the listener rewards in each step and in the whole journey” are but a few of the remarks from musicians across Canada, the United States and Europe.

 

Her vocal music has received national acclaim, garnering two Godfrey Ridout Awards from the SOCAN Foundation: (1) Inside is the Sky, for chamber orchestra and mezzo-soprano, includes text by renowned Canadian poet Lorna Crozier; (2) Curious Rêve, a work for SATB choir, a cappella, with multilingual text written by her. “Hall shows a rich and perceptive strength for depicting the meaning of the text in her vocal writing” (Julieanne Klein, New York).

 

Phantom Caprice, for alto flute and marimba, was written for Duo Meunier/Breault. They gave several performances in Quebec, one of which was a finalist for the prestigious Opus prize’s Concert of the Year—Regions in 2008.

 

Considered by Sequenza21 as a “guarantee for excellence,” her compositions have been performed and broadcast in Canada, the United States and Europe in over 40 concerts by ensembles, musicians and presenters such as the Vancouver Symphony Orchestra (cond. Alexander Mickelthwate), Radio-Canada, the Okanagan Symphony (cond. Rosemary Thomson), Bradyworks (Pemi Paull and Brigitte Poulin), Ensemble de flûtes Alizé/ECM+ (cond. Véronique Lacroix), Motion Ensemble, the Ottawa International Chamber Music Festival, Quatuor Bozzini, ARRAYMUSIC, Ensemble Synapse, VivaVoce, Redshift, Erreur de type 27, In Extensio, the Contemporary Keyboard Society, the McGill Percussion Ensemble, GEMS, the McGill Contemporary Music Ensemble (cond. Pierre Simard), Duo Meunier-Breault, Julieanne Klein, Kristie Ibrahim, Kinza Tyrrell, Peter Unternährer, Nadia Francavilla and Patrick Wedd.

She was on the artistic committee of the Montreal concert society Codes d’accès, and has been a freelance writer (Musicworks). She is administrative director for the Canadian New Music Network and Vice President of the Canadian League of Composers. She is also an associate composer of the Canadian Music Centre (CMC) and has been supported by the Canada Council for the Arts, le Conseil des arts et des lettres Québec, the Conseil des arts de Montréal, the Fonds Québécois de la Recherche sur la Société et la Culture, the Brush Creek Ranch Arts Foundation (Wyoming) and the Albert Koechlin Stiftung (Switzerland).

Last update: May 2013

 

Emily Hall, compositrice canadienne, est née au Nouveau-Brunswick. Dès l’âge de 6 ans, elle fut en contact avec la création musicale par le piano. Déménageant plus tard en Ontario, elle étudia au Royal Conservatory of Music, et compléta son baccalauréat en interprétation (piano) et en composition à l’université de Mount Allison au Nouveau-Brunswick, où, en 1999, elle y dirigea 24 musiciens exécutant sa musique de chambre et vocale. En 2005, Emily obtint une maîtrise en composition à l'université de McGill (Montréal) sous l’égide de Denys Bouliane et Jean Lesage. Elle vit à Montréal depuis.

 

Sa musique comporte «une riche imagination sonore, une orchestration brillante et subtile d’une attention délicate» (J. Ryan), et a été décrite comme étant «passionnée d’une manière discrète» (J. Jackson).

 

Elle a reçu le prix Godfrey-Ridout de la Fondation SOCAN en 2005 pour sa pièce Inside is the Sky, pour mezzo-soprano et orchestre de chambre. Cette pièce basée sur la poésie de la canadienne Lorna Crozier fut composée à l’occasion de sa thèse de maîtrise. L’année suivante, elle a gagné dans la même catégorie pour « Curious Rêve », une composition pour chœur a cappella sur un texte en plusieurs langues qu’elle a elle-même écrit.

 

« Phantom Caprice », pour flûte alto et marimba, a été écrite pour le duo Meunier-Breault. Une des nombreuses performances fut finaliste aux prix Opus 2008 dans la catégorie concert de l’année en régions.

 

Considérées par Sequenza 21 comme étant “garantes de succès,” ses compositions ont été interprétées et diffusées en Amérique du Nord et en Europe notamment par l’Orchestre symphonique de Vancouver (dir. Alexander Mickelthwate), Radio-Canada, Okanagan Symphony (dir. Rosemary Thomson), Bradyworks (Pemi Paull et Brigitte Poulin), Ensemble de flûtes Alizé/ECM+ (dir. Véronique Lacroix), Motion Ensemble, le Festival international de musique de chambre d’Ottawa, Quatuor Bozzini, ARRAYMUSIC, Ensemble Synapse, VivaVoce, Redshift, Erreur de type 27, In Extensio, the Contemporary Keyboard Society, McGill Percussion Ensemble, GEMS, McGill Contemporary Music Ensemble (dir. Pierre Simard), Duo Meunier-Breault, Julieanne Klein, Kristie Ibrahim, Kinza Tyrrell, Peter Unternährer, Nadia Francavilla et Patrick Wedd.

 

Elle faisait partie du comité artistique de la société de concerts Codes d’accès. Elle est directriceadministrative du Réseau canadien pour les musiques nouvelles et Vice-president de la Ligue canadienne des compositeurs. Ses projets ont bénéficié de l’aide financière du Conseil des arts du Canada, du Conseil des arts et des lettres Québec, du Conseil des arts de Montréal, du Fonds Québécois de la Recherche sur la Société et la Culture, et d’Albert Koechlin Stiftung (artiste en résidence, Stadtmühle Willisau, Suisse) et du Bush Creek Foundation for the Arts (artiste en residence, Wyoming, É.-U).

photo